menusearch
news3.grtteam.com

کلیسای سنت استپانوس،عبادت در قلب طبیعت

جستجو
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۳:۴۲
۱۳۹۸/۷/۱۱ پنج شنبه
(0)
(0)
کلیسای سنت استپانوس،عبادت در قلب طبیعت
کلیسای سنت استپانوس،عبادت در قلب طبیعت

درباره کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس

 

کلیسای سنت استپانوس که در جلفا، مرز ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد به عنوان دومین کلیسای مهم ارامنه ایران بعد از قره کلیسا در آذربایجان غربی شناخته می‌شود. کلیسای سنت اتپانوس در قرن نهم میلادی ساخته شد، اما در اثر زلزله شدیدی آسیب جدی دید و در نهایت در دوران صفوی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

یکی از ویژگی‌های برجسته این کلیسا، قرارگیری در قلب طبیعت کوه‌های بخش مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و همین‌طور در کناره رودخانه ارس است. کلیسای سنت استپانوس در دامنه بلندی‌هایی قرار گرفته که ماغارد نامیده می‌شوند و از این جهت هم در منابع کتاب‌های ارمنی به نام دیر ماغارد نیز شناخته می‌شود. این کلیسا در واقع در ۶ کیلومتری روستای دره شام قرار گرفته که چیزی حدود ۱۵ کیلومتری غرب شهر جلفا و در محله قزل وانک است.

کلیسای سنت استپانوس به طور کلی مورد احترام تمامی ارامنه و به‌خصوص شاخه مسیحیان گریگوری ساکن ارمنستان قرار دارد، به همین دلیل هم معمولاً در یکی از روز‌های سال، هزاران نفر از ارامنه در این کلیسا جمع می‌شوند و مراسم و آیین‌های خودشان را به جا می‌آورند.

جالب است بدانید که روایت شده در قرن هفتم میلادی در همین مکانی که کلیسای سنت استپانوس قرار دارد، کلیسای دیگری بوده که به دلایل نامشخصی ویران شده است. این کلیسا در پانزدهم اسفند سال ۱۳۴۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۲۰۰۸ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

 سبسیبس
سبسب
 یبیب
زلیزل
 یبسیسب
سبیب
 سبیسب
سیسی